Sluit je aan

“Supporter van Schoon is een belangrijke beweging, óók voor bedrijven”

18 januari 2022

Supporter Van Schoon (2) (2)

In een korte maar krachtige video over Supporter van Schoon laat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) de impact van Nederland Schoon zien. Bedrijven kunnen die impact óók maken door samenwerking met Nederland Schoon, vertelt Helene van Zutphen, directeur van Nederland Schoon. 

Ter ere van 50 jaar milieubeleid hield het ministerie van I&W op 14 oktober 2021 een groot Milieucongres. Speciaal daarvoor werd dit filmpje gemaakt. Supporter van Schoon was namelijk een van de drie burgerinitiatieven die op het congres werden uitgelicht, als voorbeeld en inspiratie. “Daar zijn we enorm trots op”, zegt directeur Helene van Zutphen. “Het ministerie is een belangrijke stakeholder, het is ontzettend fijn als je zo’n mooie erkenning krijgt. Het filmpje laat bovendien heel goed zien hoe Supporter van Schoon is uitgegroeid tot een grote beweging door heel Nederland.” 

Ideaal kanaal 

Supporter van Schoon is een initiatief van Nederland Schoon om samen met zoveel mogelijk Nederlanders een einde te maken aan zwerfafval. Meer dan 230.000 Supporters door heel Nederland ruimen inmiddels zwerfafval op in hun eigen omgeving. Daarmee vormt deze beweging een ideaal kanaal voor bedrijven die iets willen doen aan het zwerfafvalprobleem, maar niet weten hoe te beginnen. Helene: “Je kan bijvoorbeeld met je bedrijf meedoen aan de jaarlijkse Landelijke Opschoondag. Samen met eigen medewerkers en wellicht ook met klanten zet je een opschoonactie op, die je kunt branden met je eigen bedrijfsnaam en -logo. Zo laat je als bedrijf zien dat je dit onderwerp belangrijk vindt en je verantwoordelijkheid hierin neemt. Grote merken als Red Bull, Coca-Cola, Mars en McDonald’s hebben afgelopen jaren al meegedaan. En naar verwachting zullen ook dit jaar weer veel bedrijven aansluiten. De Landelijke Opschoondag is dan op 19 maart.” 

Elke verpakking telt 

Nederland Schoon kan nog meer betekenen voor bedrijven. Helene: “Voor McDonald’s hebben we bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar de manier waarop hun klanten afval weggooien en hoe ze de afvalbakken daarop kunnen aanpassen. Die aanpassingen monitoren we, om te kijken of het voldoende resultaat oplevert. We kunnen ook meedenken over gedragsbeïnvloeding van je klanten en andere manieren om zwerfafval aan te pakken.”  

‘Elke verpakking telt’ is een belangrijk motto voor Nederland Schoon. “Als je verpakkingsmateriaal goed weggooit, blijft het in de keten en behoudt het zijn waarde”, zegt Helene. “Daar gaan we in onze communicatie meer aandacht aan geven. We werken ook samen met onze zusterorganisatie, het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV), dat organisaties adviseert over het verduurzamen van verpakkingen.” 

Driehoek sterker maken 

Nederland Schoon heeft veel kennis in huis en biedt een groot, neutraal platform waarbij iedereen kan aanhaken. Helene hoopt van harte dat gemeenten en bedrijven die zich bezighouden met zwerfafval, dat onder de vlag van Supporter van Schoon doen. “Het is jammer als er te veel versnippering ontstaat. Wij bewegen in een driehoek tussen burgers, gemeenten en bedrijven. Die driehoek willen we graag onderling sterker maken. Want alleen samen kunnen we het probleem van zwerfafval oplossen.” 

Doe met jouw bedrijf of organisatie mee aan de Landelijke Opschoondag op 19 maart 2022! Neem voor meer informatie contact op met Myra Bikker via mbikker@nederlandschoon.nl.