Sluit je aan

Hagenezen centraal in succesvolle schooncampagne

21 december 2022

Inwoners die positiever zijn over het schoonhouden van de stad, meer kennis over zwerfafval hebben gekregen én zwerfafval helpen te voorkomen. De campagne ‘Schoon, doen we toch gewoon?’ van de gemeente Den Haag is een succes. Het geheim? “We laten de Hagenezen zelf hun verhaal vertellen.”

Net als bijna alle andere gemeenten heeft ook Den Haag last van zwerfafval. “De gemeente had al langer de wens om bewoners meer bewust te maken van zwerfafval. Daarom besloot het college bij het coalitieakkoord in 2018 dat er een publiekscampagne rondom schoon zou komen”, vertelt Eva Sprinkhuizen, beleidsmedewerker schoon bij gemeente Den Haag. Dat werd ‘Schoon, doen we toch gewoon?’, een campagne als resultaat van een samenwerking tussen gemeente, bewoners en communicatieprofessionals. Eva’s voormalig collega Jaap Dinkelman, nu werkzaam bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op het zwerfafvaldossier, was jaren bij deze campagne betrokken: “Het is gelukt bewoners bewust te maken van de gevolgen van zwerfafval en zo Den Haag een stukje schoner te maken.”

Lokale helden in beeld

De campagne richt zich op de gehele stad maar vooral op gebieden waar veel mensen samenkomen, en waar dus regelmatig zwerfafval ligt. Vooral de Haagse bewoners en hun bezoekers werden nauw bij de campagne betrokken. “We lanceerden een campagnewebsite, met daarop tips, verhalen en video’s, zoals de serie ‘Afvalaanpakkers'. Hierin zien we inwoners die zich inzetten voor een schoon Den Haag. Die video’s helpen de bewustwording rondom zwerfafval te vergroten, omdat kijkers zich herkennen in de bewoners en hun verhalen.” Elke aflevering laat een andere afvalaanpakker zien, bijvoorbeeld Michiel die het park in zijn buurt schoonhoudt en superhond Joy die samen met haar baasje afval opruimt in de natuur. Ook in het straatbeeld is de campagne te zien. “Met posters, bestickerde veegwagens en reclameborden. Zo hebben we de persoonlijke verhalen van de Hagenezen en de campagneboodschap nog meer verspreid en bekender gemaakt.”

Positieve effecten

Die on- en offline aanpak heeft gewerkt, zo blijkt uit de effectmeting. Eva: “De meeste inwoners begrijpen de boodschap en waarderen de campagne. Een deel daarvan is zelfs daardoor in actie gekomen. Denk aan het melden van volle afvalcontainers, het adopteren van ondergrondse restafvalcontainers en samen met buren zwerfafval helpen voorkomen.” Resultaten waar Den Haag trots op mag zijn, vindt ook Jaap. “Dat ‘Schoon, doen we toch gewoon?’ een begrip in het Haagse is geworden, hadden we niet verwacht. Het beeld- en woordmerk staat zo stevig, dat dit hét zwerfafvalplatform van de gemeente Den Haag is geworden.” Het vervolg is dan ook duidelijk volgens Eva: “De campagne blijft voorlopig bestaan. Wel gaan we ons meer richten op preventie van zwerfafval door het bij de bron aan te pakken en ons extra te richten op jongeren tussen de 18 en 29 jaar. Uit de effectmeting bleek dat we die groep nog niet goed genoeg bereiken.”

Meer weten?

Wil je meer informatie over deze zwerfafvalcampagne? Of tips over hoe je als gemeente zo’n campagne tot een succes maakt? Kijk op www.schoondoenwegewoon.nl of neem contact op met Eva Sprinkhuizen en haar collega’s van ‘Schoon, doen we toch gewoon?’ via afvalenschoon@denhaag.nl