1. Verbod op productie
Plastic rietjes, wattenstaafjes, plastic wegwerpbestek, eenpersoons voedsel- en drankverpakkingen van piepschuim, ballonstokjes en plastic roerstaafjes zijn verboden per 3 juli 2021. Als verkoper mag je je bestaande voorraden nog wel opmaken.
2. Aanduiding op verpakking
Bepaalde producten zoals filtersigaretten, drinkbekers en maandverband dragen vanaf 3 juli 2021 een opvallende aanduiding op de verpakking. Die geeft aan dat er kunststof in zit, dat het in de afvalbak thuishoort en dat dit als zwerfafval een negatief effect heeft op het milieu.

3. Grotere verantwoordelijkheid producent
Producenten gaan meebetalen. Aan het inzamelen en het opruimen van plastic zwerfafval én aan maatregelen die consumenten bewuster moeten maken. Deze regel geldt voor vochtige doekjes, ballonnen, tabaksproducten met filters, voedselverpakkingen, zakjes, wikkels, drankverpakkingen en lichte draagtassen.
4. Minder kunststof verpakkingen
Nieuwe regels ontmoedigen het gebruik van kunststof drinkbekers en voedselverpakkingen voor onderweg, bij afhalen of bezorgen. Als consument moet je daar vanaf 1 juli 2023 voor bijbetalen. Bedrijven moeten je ook een herbruikbaar alternatief bieden, bijvoorbeeld dat je je eigen mok, bord of bakje kunt gebruiken. Vanaf 2024 geldt deze regel ook voor consumptie ter plekke, bijvoorbeeld in de horeca, op evenementen en in kantoren. Tenzij er een goed inzamelsysteem voor plastic is. Op dit moment is dat er alleen voor PET-verpakkingen.
5. Hogere producteisen
De eisen aan plastic flessen en drankpakken worden scherper. Vanaf 2024 moeten die deels uit gerecycled materiaal bestaan. Daarnaast dient de dop of het deksel vast te blijven zitten aan de fles. Zo gaan ze zeker mee in het recycleproces.
6. Meer inzamelen
In 2025 is het doel dat we minimaal 77% van alle plastic flessen tot 3 liter inzamelen. In 2029 ligt de lat op 90%. Daarom zit er nu statiegeld op álle flessen tot 3 liter. Voor kunststof vistuig geldt een inzameldoelstelling van 23% vanaf 2023. Die doelstelling wordt elk jaar 3% hoger.
7. Meer bewustwording
De laatste maatregel bepaalt dat je als consument meer informatie moet krijgen over de gevolgen van plastic voor het milieu. En tips over waar je plastic afval weggooit en wat goede herbruikbare alternatieven voor plastic zijn.