Vissers: laat visstek schoon achter
Sportvisserij Nederland behartigt in heel Nederland de belangen van sportvissers. De organisatie heeft de campagne Vang5 gelanceerd. Met deze langlopende, multimediale campagne vragen ze elke visser hun visstek schoon achter te laten. Onno Terlouw, hoofd communicatie bij Sportvisserij Nederland: "Het principe van Vang5 is eenvoudig. Neem vijf minuten de tijd om het zwerfafval rond je visplek op te ruimen. Of raap minimaal vijf dingen op.
Gedragsverandering vergt lange adem
Onno: "Met de campagne willen we iedereen die vist - jong en oud, van gelegenheidsvisser tot fanatieke sportvisser - bereiken. Het idee komt uit Engeland en Amerika. Daar heet het Take5. Liever goed gejat dan slecht bedacht, toch? Het is een langlopende campagne. We vinden het belangrijk dat het normaal wordt om je visplek schoon te maken en te houden. En voor gedragsverandering is een lange adem nodig.
Hoewel er veel mensen zijn die hun stek gewoon schoonhouden, is er nog steeds veel vervuiling. Plastics die in zee, rivieren en plassen terechtkomen zijn van invloed op de visstand. En de aanwezigheid van zwerfafval rond je stek doet afbreuk aan je visplezier. Iedereen die mee wil doen aan Vang5 kan bij ons, tegen een kleine vergoeding, een opschoonpakket met handschoenen, afvalzakken en een inklapbare grijper bestellen. De set is klein, zodat hij precies in een vistas past. Zoals de pakketten van Supporter van Schoon, maar dan voor vissers.”
Vissers maken grote impact
“Wij geloven dat vissers een enorm verschil kunnen maken als het gaat om zwerfafvalbestrijding”, gaat Onno verder. “Ongeveer 1,7 miljoen mensen vissen één of meerdere keren per jaar. Op zee, aan binnenwateren en bij kleine plasjes. Wij hebben nu om en nabij de 650.000 leden. En we groeien enorm. In het coronajaar zijn er 100.000 mensen lid geworden. Als al die mensen vijf minuten opruimen, of vijf stuks zwerfafval rapen, is de impact enorm. We hebben het hier ook over een groep mensen die vaak langere tijd in de natuur doorbrengt en behoorlijk gemotiveerd is om op te ruimen. Daarnaast komen ze op plekken, bijvoorbeeld in de uiterwaarden tussen het riet, waar een wandelaar niet komt.”
Als alle vissers vijf minuten opruimen, of vijf stuks zwerfafval rapen, is de impact enorm.
Onno Terlouw
Hoofd communicatie bij Sportvisserij Nederland
Zware mediacampagne
“Vang5 gaat gepaard met een zware mediacampagne. We zetten al onze kanalen in, denk aan onze nieuwsbrief, Hét Visblad en tv-programma’s zoals Vis TV en De Visvrouwen. Daarnaast maken onze ambassadeurs - Jochem Myer, Klaas van Eerden en Enzo Knol voor de jongeren – vlogs, en houden ze Facebook-acties. Na elk evenement gaan we met alle deelnemers opruimen. We willen écht laten zien hoe belangrijk schone viswateren en oevers zijn. En voor de toekomst is het enorm belangrijk om het bij kinderen tussen de oren te krijgen hoe belangrijk het is om je visstek schoon te houden.”
Samenwerking belangrijk
“Vissen is een bijzondere bezigheid. Er zijn enorm veel verschillende disciplines met voor ieder wat wils. Je bent buiten, deelt ervaringen, verwondert je over de natuur en maakt mooie herinneringen. Uitzicht op zwerfafval, hoort niet in dat plaatje. Opruimen is een kleine moeite. Wij willen iedereen overhalen dat kleine, belangrijke laatste stapje tijdens een dagje vissen te nemen. We werken dan ook samen met onze zeven regionale federaties en lokale hengelsportverenigingen in ons land. Sommige hengelsportverenigingen doen mee aan de Beach Cleanup Tour van Stichting de Noordzee of werken mee aan onderzoeken van Rijkswaterstaat. We zijn ook partner van Nederland Schoon. Zo werkten we samen tijdens de Landelijke Opschoondag en kloppen we bij hen aan voor zwerfafvalkennis en het netwerk.”
Alleen samen houden we de waterkant schoon
Meer inspirerende voorbeelden

