Kijken: de 7 schoonheden in beeld

Delen

Op 30 oktober wordt de winnaar van de Schoonste Winkelgebied Verkiezing uitgeroepen. In aanloop naar die datum onthult NederlandSchoon 7 effectieve tips waarmee ondernemers hun winkelgebied schoon krijgen en houden. De eerste twee edities uit deze reeks van 7 Schoonheden zijn nú te zien.

Helene van Zutphen, directeur NederlandSchoon, licht toe: “Tijdens de verkiezing geven wij, ter ondersteuning, ondernemers tips voor het schoonhouden van hun winkelgebied. De 7 schoonheden zijn richtlijnen die een zeer positief effect hebben op de beleving van bezoekers. In een schoon winkelgebied voelen mensen zich veilig en prettig en daarom blijven mensen er ook langer."

1. Positief communiceren

De 7 straatjes van Arnhem worden schoon gehouden door de ondernemers van het winkelgebied. Arend Vogel, eigenaar van Mephisto Schoenwinkel, legt uit: ”Wij vinden het als ondernemers belangrijk dat de 7 straatjes er netjes en schoon uitzien. Elke ochtend vegen we onze stoep aan en helpen we elkaar. Zo laten we zien dat we aan het winkelend publiek zien dat we schoon belangrijk vinden. De schoonposters ondersteunen deze boodschap. Deze manier van communiceren heeft duidelijk een positief effect op de beleving mensen.”

2. Extra afvalbakken

Martin Kelch is trots op zijn groenten- en fruitkraam én op 'zijn' Ten Katemarkt'. Want met de grote hoeveelheid afvalbakken op de markt maken de marktondernemers het bezoekers gemakkelijk om het schoon te houden. En dat is te zien.

3. Schone stoep

Jan Gardebroek, vestigingsmanager Expert in Nijkerk, pakt dagelijks de bezem en zorgt ervoor dat de stoep voor de winkel er netjes uitziet. Jan legt uit:  “In de ochtend komen er veel mensen voorbij die naar hun werk gaan of de kinderen naar school brengen. Een mooi moment om dan ook contact te maken én te laten zien dat wij van Expert het belangrijk vinden dat de straat netjes blijft. Dat maakt het winkelen een stuk leuker!”

4. Schone gevel

Bij restaurant La Liguria wordt elke ochtend de gevel grondig schoongemaakt. Mede-eigenares Ann Piacenza legt uit hoe belangrijk een schone gevel is: ”Een schone gevel is uitnodigend. Het is je visitekaartje, als je restaurant er aan de buitenkant schoon uitziet zegt dat ook wat over de binnenkant. Je stapt een restaurant met vieze ramen niet zo snel binnen. Vooral voor horeca is dit dus een belangrijk aandachtspunt!”

5. Samenwerken

De gemeente, bewoners en de ondernemersverenging in Leidschendam-Voorburg zijn nauw betrokken bij het schoonhouden van het winkelgebied. Vicky van der Krogt (bewoner en initiator van de Zwerfafvalsafari) is erg te spreken over deze samenwerking. “Ik ben erg blij met de steun vanuit de gemeente. Niet alleen materieel, maar ook de personele inzet. Daarnaast heeft de ondernemersvereniging gezorgd voor promotiemateriaal en een heerlijke lunch tijdens de safari. Ik zie uit naar meer van dit soort samenwerkingen!”

6. Nette winkelomgeving

Filiaalmanager Jan Sieders van de Jumbo Hoogeveen vindt een nette winkelomgeving zeer belangrijk: “Samen met ons team zetten we ons in voor een schone en aantrekkelijke supermarkt voor onze klanten. Een veilige en prettige winkelomgeving biedt onze klanten meer winkelplezier en onze collega’s veel werkplezier. Het is nu eenmaal fijner winkelen en werken in een schone en opgeruimde omgeving.“

7. Het goede voorbeeld geven

Hans de Gort van de Febo in Stadshart Amstelveen geeft graag het goede voorbeeld: “Goed voorbeeld, doet volgen. Ik vind het belangrijk om op een positieve manier bezig te zijn met het onderhouden van een schone zaak. Vooral als je te maken hebt met eten en drinken, is een goede hygiëne een prioriteit. En dat stopt niet bij de voordeur. De uitstraling van het terras is ook belangrijk. Afval dat blijft liggen ruim ik tussendoor van de tafels af. Hierdoor ziet het terras er weer uitnodigend uit voor de volgende bezoeker. En het stimuleert de bezoekers om na consumptie hun afval netjes op te ruimen.”