10 tips voor een schonere horeca-omgeving

Delen

Zwerfvuil is een probleem voor horeca ondernemers. Vooral als het op terrassen en bij entrees terecht komt. Een rommelig, vies terras schrikt klanten af. Onderstaand vind je een aantal handige tips voor een opgeruimd terras. En hoe jij je personeel kunt stimuleren om het ‘buitengebied’ (het 25 meter gebied) rond je zaak schoon te maken en houden.

1. Zet een afvalbak op je terras

Veel fastfood en afhaalrestaurants die hun maaltijden verpakken in plastic bakjes, papieren zakjes of tassen doen het al: ze zetten een afvalbak op hun terras. Het is een goed idee om een afvalbak op het terras van je café, restaurant of hotel te plaatsen. Kies wel voor een plek die goed zichtbaar, maar niet storend, is voor je gasten.

2. Plaats een last-minute afvalbak

Voor klanten die je terras af lopen en zich net buiten het gebied van je restaurant of café bevinden is het handig om een last-minute afvalbak te plaatsen. Zo hebben je klanten altijd de kans, meegenomen rommel, alsnog weg te gooien. Een goede plek voor een last-minute afvalbak is buiten een straal van minimaal 200 meter van je restaurantterrein.

3. Maak afspraken met je gemeente

Ga in gesprek met je gemeente over de plaatsing van afvalbakken. Veel gemeenten stimuleren schone initiatieven. Kijk of zij je kunnen helpen met het plaatsen van extra afvalbakken. Maken jullie afspraken over het schoonhouden van het gebied rond je gelegenheid? Sluit dan een convenant. Zo is het altijd helder, wie wat doet.

4. Plaats een tafelprullenbak

Wat doe je met gebruikte suikerzakjes, opengetrokken melkcups of gebruikte servetten. Stimuleer je klanten om ze zelf op te ruimen door een klein prullenbakje op je terrastafels te plaatsen. Bij veel hotels doen ze dit op ontbijttafels. Dus waarom niet buiten?

5. Plaats een peukenpaal

Sigarettenpeuken op je terras of voor de entree van je bedrijf… Dat ziet er vies uit. Het plaatsen van een peukenpaal bij de ingang van je bedrijf of op de rookplek buiten biedt uitkomst.

6. Wees het afval voor

Voorkomen is beter dan genezen. Denk van tevoren na wat bepaalde verpakkingen of gebruiksartikelen als plastic bakjes en servetten aan rommel opleveren. Is je terras goed afgeschermd? Of kunnen er papieren servetten wegwaaien? Doe je plastic lepeltjes bij de koffie of herbruikbare RVS lepeltjes? Verkoop je losse theezakjes, of is een thee-ei een goed alternatief? Vind creatieve oplossingen om zwerfafval voor te zijn.

7. Verminder wegwerpartikelen

Hoe minder wegwerpartikelen je gebruikt, hoe minder kans op rondzwerven. In plaats van papieren wegwerpartikelen, kun je maaltijden buiten ook op porselein met echt bestek serveren. Dat oogt sfeervoller en levert uiteindelijk ook een besparing op.

8. Train je personeel

Naast het stimuleren van je gasten om op te ruimen, is het erg belangrijk dat je je personeel traint om alert te zijn op opgeruimde tafels. Zodra een gast vertrekt, moet zijn tafel worden afgeruimd. Rondzwervend afval spotten moet een tweede natuur zijn. Geef een aantal medewerkers speciale opruimtaken. Vraag ze een paar keer per dag het restaurantterrein schoon te maken, liefst in herkenbare bedrijfskleding. Zo laat je zien dat je duurzaam bezig bent. En, zien schoonmaken, doet schoonmaken. Dus het heeft ook een positief effect op je klanten.

9. Zie zwerfvuilhaarden

Niet alle afval hoeft bij jouw horeca gelegenheid vandaan te komen. Kijk eens goed om je heen en inventariseer wat mogelijke andere zwerfvuilhaarden zijn. Overleg met naburige zaken over maatregelen die jullie samen kunnen nemen. Maak waar mogelijk afspraken.

10. Stimuleer goed gedrag

Het schoon houden van je zaak en haar omgeving is niet alleen de taak van de gastheer of gastvrouw. Je gasten mogen best op hun verantwoordelijkheid worden gewezen. Verpak opruimmogelijkheden zoals tafelafvalbakjes en andere wegwerpgelegenheden, bijvoorbeeld een schaaltje voor kippenbotjes of mosselschelpen, als extra service. En, hang een postertje in het toilet of de uitgang waar je klanten mee bedankt voor het schoon achterlaten van je gelegenheid.

In samenwerking met: Misset Horeca, 2014