Den Helder gaat voor een mooie zomer met schone stranden!

Delen
  • Den Haag
  • Gepubliceerd op 18 juni 2014

De zomercampagne 'Laat je peuk niet alleen; verzamel ze in de asbak' gaat op donderdag 19 juni van start. Het doel is de roker bereidwilliger maken hun peuken op te ruimen.

Donderdag 19 juni geven Kees Visser, wethouder Economische zaken, Zee- en luchthaven & Sociale voorzieningen, Helene van Zutphen, directeur van NederlandSchoon en Arnoud Ongerboer de Visser, director Corporate Affairs Japan Tobacco International, de officiële aftrap voor de zomercampagne ‘Laat je peuk niet alleen; verzamel ze in de asbak’. Doelstelling van deze peukenaanpak is om de bereidwilligheid van rokers om hun peuken op te ruimen te vergroten en de Nederlandse kuststrook schoon te houden.

Onder het motto ‘Laat je peuk niet alleen’ zetten initiatiefnemers Gemeente Den Helder, Stichting Strandexploitatie Noordkop (SSN), NederlandSchoon en Japan Tobacco International (JTI) slimme peukenvoorzieningen in, in combinatie met communicatie, om dit doel te bereiken. Er worden ruim 70 speciale DropPits bij strandopgangen langs de kuststrook en op de dijk geplaatst. Daarnaast gaan gedurende mooie zomerdagen teams op pad om zakasbakjes uit te delen, waarbij de rokende strandbezoeker wordt aangesproken op zijn bereidwilligheid om deze voor zijn peuk te gebruiken. De eerste campagne dagen zullen direct na de kick-off plaatsvinden en daarnaast tijdens de laatste dag van de strand6daagse in Huisduinen. Ook is er zowel online als offline communicatie over de campagne in de vorm van abri’s, posters, facebook/laatjepeuknietalleen en de campagnewebsite: www.laatjepeuknietalleen.nl.

Den Helder zet hoog in op schoon

De Den Helderse horeca, campinghouders en strandondernemers zijn nauw betrokken bij deze peukenaanpak. Het is dan ook geen wonder dat de kick-off plaatsvindt bij strandpaviljoen Paal 6. Gemeente Den Helder en de strandondernemers zetten hoog in op een schoon strand. “De afgelopen jaren heeft de gemeente samen met de SSN en de reddingsbrigade ervoor gezorgd dat het strand van Den Helder schoner en veiliger is geworden. Deze gezamenlijke inzet wordt nu versterkt door deze prachtige campagne. ” aldus Kees Visser van gemeente Den Helder. Een goede samenwerking tussen de SSN en de strandondernemers is daarbij cruciaal.

In de zomer wordt het strand dagelijks gereinigd door middel van het legen van de vuilnisbakken. De parkeervoorzieningen, toegangswegen en het strand worden dagelijks gereinigd met een beachcleaner. Ook zorgen de paviljoens ervoor dat het strand rondom de paviljoens tiptop in orde is. In de aanpak betrekt men ook steeds meer het publiek bij de eigen schone stranden door samen op te roepen om te stemmen voor het schoonste strand en het beste en schoonste strandpaviljoen.

Welkome peukenaanpak

Gemeente Den Helder en Stichting Strandexploitatie Noordkop zijn blij met het initiatief van NederlandSchoon en JTI. De tabaksmultinational gelooft in een gezamenlijke verantwoordelijkheid en aanpak en neemt mede zijn verantwoordelijkheid door zich te richten op klein zwerfafval dat onder andere door sigarettenpeuken wordt veroorzaakt (en de filters die daarbij horen). Dit afval komt terecht in strand- en duingebieden en uiteindelijk vaak in zee. De peukenaanpak  is dan ook meer dan welkom. Vooral de focus op de bereidheid van rokers spreekt Den Helder aan. Zij gaan er dan ook van uit dat ze de doelstelling om hoog te scoren bij de Schoonste Strand verkiezing zullen behalen.