Nederlanders zijn muzikaler in een schoon park

Delen
  • Den Haag
  • Gepubliceerd op 22 mei 2013

Nederlanders zijn fanatieke parkbezoekers: 93 procent bezoekt wel eens een park. En uit onderzoek blijkt dat een schoon park, positieve effecten heeft op parkbezoekers.

Nederlanders zijn fanatieke parkbezoekers: 93 procent bezoekt wel eens een park, een kwart zelfs minstens één keer per week. Uit onderzoek van Stichting Nederland Schoon onder ruim 1000 mensen blijkt dat een schoon park erg wordt gewaardeerd. De bezoekers zitten er lekkerder (86 procent), blijven er langer hangen (74 procent) en gaan er vaker naartoe (64 procent). Daarnaast voelt ruim 60 procent zich er veiliger.

Een schoon park blijkt het beste in de mens boven te halen: de ondervraagden geven aan dat parkbezoekers romantischer (41 procent), sportiever (37 procent) en muzikaler (22 procent) zijn. Favoriete bezigheden in het park zijn wandelen (74 procent), fietsen (38 procent), het uitlaten van de hond en een terrasje pakken (beide 17 procent).

Bekendmaking onderzoeksresultaten

Deze resultaten werden bekend gemaakt bij de aftrap van de parkencampagne van NederlandSchoon, woensdag in Eindhoven. Drievoudig Olympisch zwemkampioen Pieter van den Hoogenband trapte daar de campagne af door in zijn favoriete park, gelegen naast zijn eigen zwemstadion, op bijzondere wijze op de foto te gaan.

In de nieuwe campagne worden Supporters van Schoon letterlijk in de spotlight gezet. Supporters van Schoon zijn mensen die hun eigen rommel, maar af en toe ook die van een ander opruimen. En daar zijn er heel erg veel van, al weten ze het soms zelf niet eens.


Door het vele reizen heb ik veel mooie steden gezien. De mooie parken en de goede buitenfaciliteiten maken steden als Sydney en New York zo bijzonder. Plekken die natuurlijk mooi schoon worden gehouden, het zijn immers de groene longen van de grote steden. En wij zwemmers houden van schone en sterke longen.
 
Pieter van den Hoogenband | Olympisch zwemkampioen

Bijzondere campagne-attributen

Met behulp van een aantal bijzondere campagneattributen zoals kartonnen ringen, eekhoorns, een uitvergrote gitaar, een hart en een theepot kunnen parkbezoekers zichzelf op de foto zetten. In een professionele set zoeken Supporters van Schoon attributen uit die bij hun favoriete effect horen en zetten ze hun vrolijkste hoofd op. De leuke foto’s die hier uit voortkomen, zijn onderdeel van de nieuwe campagne.

Parken zijn schoon

De Nederlandse parken zijn redelijk schoon, zo blijkt uit dit onderzoek. Het gemiddelde rapportcijfer van de parkbezoeker: een 7,2. Slechts 8 procent van de Nederlanders geeft zijn park een onvoldoende. Als parkbezoekers nog iets missen, dan zijn dat toiletten (28 procent) en afvalbakken (22 procent).

Nederlanders waarderen vooral de mooie natuur in het park (55 procent), gevolgd door de mogelijkheid er te ontspannen (50 procent). Maar ergernis is er uiteraard ook, we blijven immers Nederlanders. Voornamelijk hondendrollen (47 procent) en het feit dat het er af en toe niet schoon is (40 procent) zijn de parkbezoeker een doorn in het oog. Loslopende honden (27 procent) en fietsers (19 procent) zorgen ook voor overlast.

Brabanders beste opruimers

De aftrap van de nieuwe campagne was niet voor niets in Noord-Brabant: behalve dat de drievoudig Olympisch zwemkampioen er opgroeide en trainde, vertonen Brabanders het beste opruimgedrag. Slechts 10 procent van hen geeft aan nog nooit iets van anderen te hebben opgeruimd, terwijl dit percentage landelijk op 16 procent ligt. Brabanders geven meer dan anderen aan het fijn te vinden dat hun park zo schoon is. Ze geven hun park met een 7.3 dan ook de hoogste beoordeling.