Sluit je aan

Robbert Jan koos voor een plasticvrije snackbar

21 juni 2022

De Daltons in Voorthuizen is een fastfood-horecabedrijf. In het restaurant serveert eigenaar Robbert Jan de Veen al jaren alles op servies. Voor de bestellingen die mee naar huis gaan, ontwikkelde hij op eigen houtje plasticvrije menu-, burger-, friet- en snackbakjes. De rietjes zijn er van papier. Ook staan er bewust vegetarische gerechten op het Daltons-menu.

Wanneer dacht je: nu moet ik wat doen tegen plastic afval?

“Ik zag een filmpje van de plasticsoep. Van een duiker op Bali die daaronderdoor zwom. Die video heeft me aan het denken gezet. Daarna kreeg ik veel vaker het idee dat het anders moest. Zoals we leven, alles wegwerp, dat kan absoluut niet meer. Ik loop elke dag met de hond naar het werk en raap dan de rotzooi van de straat. Af en toe zat daar ook ons eigen afval tussen. Dan weet je: oké ik ben misschien geen oorzaak van het probleem, maar ik ben er wel onderdeel van. Als je verantwoordelijkheid kán nemen, dan heb je dat te doen, vind ik.”

Wat ben je gaan veranderen?

“Nou, niet alles, hoor. Ik ben namelijk gek op reizen. Dat zijn dingen waar ik van geniet, maar waar ik het milieu echt geen goed mee doe. Dat weet ik wel. Ik wil daar alleen nog langer van genieten én belangrijker: ik wil dat ook voor de generaties na ons. Ik wil dat mijn zoontje van vier dit later ook nog kan doen. En dus was mijn gedachte: ik ga niet zitten wachten totdat er regelgeving komt. Of dingen een verplichting worden. Ik houd ook wel van het pionieren en het op mijn eigen manier kunnen doen. Zo ben ik op zoek gegaan naar duurzame alternatieven voor plastic verpakkingen. Maar die waren er destijds nog niet.”

Waarom gaf je niet op?

“Tja, ik zou willen dat ik soms wat vaker voor de gemakkelijke weg koos. Alleen: als het moeilijk wordt, is het vaak óók leuker. Iemand moet de eerste zijn, toch? Ik zie het ook als een kans om alles op mijn eigen manier te doen. Ik ben daarom met leveranciers en groothandels gaan bellen en praten. Om te zien wat zij konden leveren of ontwikkelen. Dat was wel even zoeken. Zo was het knap lastig om de coating van de bakjes helemaal goed te krijgen om het doorlekken van vettigheid te voorkomen.”

Vertel eens over je bamboe en papieren verpakkingen?

“Ik ben er trots op dat ze plasticvrij zijn! En wat ik ook tof vind: samen met The Branding Club heb ik er écht een eigen verpakkingslijn van gemaakt. Met onze productnamen erop, ons logo, alles in onze eigen stijl. Ik ben bijvoorbeeld gek op films en hiphop. Ik ben een enorme fan van de film Pulp Fiction. Op de verpakkingen staan allemaal quotes die daarnaar verwijzen. Niet elke gast snapt dat, maar het staat wel mooi. Dat hoor ik vaak terug. Bestellen gasten bijvoorbeeld een menu voor thuis, dan gaat alles netjes in aparte kartonnen doosjes en bakjes. Mooi verpakt. Dat ziet er gewoon goed en smakelijk uit.”

Wat voor advies heb je voor anderen?

“Als je de mogelijkheid hebt om de wereld een beetje leuker of mooier te maken, doe dat dan. Dat hoeft echt niet ingewikkeld te zijn. Ik verkoop bijvoorbeeld tubes mayonaise op de toonbank waarvan de opbrengst naar Oekraïne gaat. En eerder verkocht ik ’s werelds duurste hamburger voor 5.000 euro per stuk, voor de Voedselbank. Ook heb ik eens geld opgehaald voor de aanleg van vijf waterputten in Afrika. Kijk naar wat jij kunt doen.”

Welke tip deel je graag met horeca of overheid?

“Overstappen op duurzaam verpakkingsmateriaal is helemaal niet ingewikkeld meer. Anders dan een paar jaar terug vind je bij de groothandel tegenwoordig alles. Mijn vraag aan de overheid is om wat meer energie te stoppen in het nascheiden van plastic afval. Daar is in efficiëntie zoveel meer winst te behalen, kijk naar het voorbeeld van nascheiding van plastic in Amsterdam. Het zou mooi zijn als de overheid de verantwoordelijkheid voor het scheiden van afval niet alleen neerlegt bij burgers en bedrijven. Pak wat meer zelf de handschoen op.”  

Elke maand nieuws, tips en inspiratie ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

 

Nog meer

Supporternieuws

Laat je inspireren door nog meer verhalen, tips en activiteiten van onze supporters.