Supporter van Schoon vanaf maart onderdeel van Verpact

Lees meer

Surfschool en paviljoen The Shore aan het Scheveningse strand serveert geen melkcupjes, rietjes of verpakte koekjes. Het terras is volledig plasticvrij om zwerfafval te voorkomen. Paviljoenhouder Hans van den Broek vertelt waarom het weren van wegwerpplastic een logische stap was voor zijn duurzame ontmoetingsplek. 

“Als jonge jongen raapte ik tijdens surflessen al rommel van het strand”, begint Hans. “Toen ik jaren later deze surfschool startte, wilde ik dat ook zo duurzaam mogelijk doen. Daarom huist ons paviljoen in afgedankte zeecontainers en gebruiken we geen gas of elektra maar zonnepanelen en zonneboilers. Ik geloof heilig in hergebruik: het hele interieur van The Shore heeft al een eerder leven gehad.” 

De Ladder van Lansink 

“Plastic is eigenlijk prachtig materiaal, maar niet als je het maar één keer gebruikt”, meent Hans. “Als je op je terras wegwerpplastic serveert, weet je zeker dat een deel op het stand of in zee belandt. Bij paviljoens komen gasten niet voor je koffie, maar voor een strandervaring. Die ervaring kun je als paviljoenhouder mooier maken door zwerfafval te voorkomen. Wegwerpplastic weren is eigenlijk ook eenvoudig. Je loopt gewoon de Ladder van Lansink af: het schema van afvalbeheer. En stelt jezelf dan de vraag of je het plastic kunt weglaten, vervangen of hergebruiken. Je zult zien dat oplossingen eigenlijk voor de hand liggen.” 

 

 

Een kannetje melk 

Die oplossingen schudt Hans uit zijn mouw: “Een plastic stampertje voor een schijfje citroen bijvoorbeeld. Als je die citroen in partjes in plaats van schijfjes snijdt, kunnen gasten ze makkelijk met de hand uitknijpen. En heb je geen stampers meer nodig. Plastic rietjes mogen al niet meer, maar vraag jezelf af of je standaard een afbreekbaar rietje in drankjes moet steken. Wij hebben wel strootjes, maar alleen voor gasten die daarom vragen. Hetzelfde geldt voor melkcupjes. Laat je ze weg, dan hoef je maar een paar keer op een dag met een kannetje melk te lopen. We doen als horeca-ondernemers allemaal aannames over wat gasten zouden willen. Die aannames kloppen vaak niet.”  

Knijpijsje zonder verpakking 

“Losse thee in plaats van theezakjes, koekjes die niet in plastic verpakt zijn: het is gewoon even anders denken”, vervolgt Hans. “Natuurlijk blijven sommige producten lastig. IJs bijvoorbeeld. Als je ijsjes op een stokje verkoopt, kun je ze nog zonder verpakking meegeven. Zodat je zeker weet dat het plastic in de juiste bak verdwijnt.” Lachend: “Maar je kunt moeilijk een knijpijsje zonder verpakking meegeven.” Ook met wegwerpbekers om koffie mee te nemen, was het voor Hans even zoeken. “Je wilt je gasten dat gemak blijven geven. We hebben daar nu een statiegeldsysteem voor bedacht. En dat werkt prima.”  

Je bespaart heel wat 

“Het is een misvatting dat duurzame maatregelen alleen maar geld kosten”, gaat Hans verder. “Ze leveren vaak juist geld op. Je bespaart heel wat door al die onnodige melkcupjes, rietjes en koffiebekers niet meer in te slaan. En waarom zou je als ondernemer regelgeving afwachten voordat je actie onderneemt? Het is in je eigen belang, dat van je gasten en dat van de natuur om zelf stappen te zetten. Ik zie dat als gezonde bedrijfsvoering. Rondom mijn paviljoen heb ik het strand de afgelopen jaren echt schoner zien worden. Dat is een fijne aanblik!”  

Vertel je verhaal 

Als tip voor andere strandondernemers noemt Hans het ontdekken wat je gasten willen. “Vergeet je aannames en verdiep je in wat je gasten écht willen en verwachten. Het zal je verbazen dat hun geluk niet schuilt in melkcupjes en plastic stampertjes. Juist niet. En bedenk dan slimme manieren om wat je deed duurzamer te doen zonder dat het je extra geld kost.” Hij besluit: “Leg daarna je gasten uit waarom je ervoor hebt gekozen om iets niet meer of anders te doen. Dat verhaal horen je gasten graag, is mijn ervaring. En het is leuk om dat verhaal te vertellen.”