Sluit je aan

Opschoonactie Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug

5 oktober 2021

Header NPUH Partnerpagina

P&G, bekend van merken als Ariel, Dreft, Gillette en Oral-B, slaat met Nederland Schoon de handen ineen om Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug op te schonen. Zwerfafval aanpakken past bij de manier waarop het bedrijf verantwoorde consumptie aanmoedigt.   

Raquel Smolders, Director Corporate Communications van P&G in Nederland: “Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug is een van de drukstbezochte nationale parken in Nederland. Sinds de uitbraak van corona is het aantal bezoekers flink toegenomen en daarmee helaas ook de hoeveelheid zwerfafval.”

200 kilometer aan wandelpaden 

Tijdens de Beleefweek deze maand (16-24 oktober) organiseren P&G, Nederland Schoon en de stichting Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug een gezamenlijke opschoonactie met teams van vrijwilligers om de ruim 200 kilometer aan wandelpaden volledig zwerfafvalvrij te maken. Raquel: “Door de Litterati-app te gebruiken, wordt het gevonden afval in kaart gebracht. Die informatie helpt Stichting Nederland Schoon en het Nationaal Park bij het doen van onderzoek naar zwerfafval. Zo komen we tot structurele afvaloplossingen, die het Nationaal Park blijvend schoonhouden. De afvalbakken en grijpers van de opschoonactie blijven ook eigendom van het park en kunnen dus blijvend ingezet worden.”  
 

Helemaal gezamenlijk opgezet Via communicatie op de winkelvloer en online vraagt P&G aandacht voor de opschoonactie, die het bedrijf met een donatie mogelijk maakt. De samenwerking met Nederland Schoon en de stichting Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug bevalt P&G goed. Raquel: “We ervaren beide organisaties als zeer professioneel, proactief en meedenkend. We hebben de opschoonactie helemaal gezamenlijk opgezet en vormgegeven en zijn erg blij met de invulling. Na afloop gaan we deze opschoonactie goed evalueren en bekijken of en op welke manier we de samenwerking kunnen voortzetten.”  

 Tip voor zwerfafvalacties 

Voor P&G past de opschoonactie in het beleid rond verantwoorde consumptie, gebaseerd op de pijlers afval, energie en water. Zo streeft P&G naar 100% recyclebare of herbruikbare verpakkingen in 2030 en het halveren van het gebruik van nieuw plastic. Voor bedrijven die zwerfafvalacties overwegen, geeft Raquel deze tip: “Neem contact op met Nederland Schoon. Zij denken proactief mee over plannen en acties voor een schone leefomgeving die  passen bij je bedrijf. We zijn enorm tevreden met de kennis en expertise die Nederland Schoon ons heeft gebracht. Met als resultaat deze prachtige opschoonactie! 

Meld je nu aan als vrijwilliger en help mee 

We zoeken zoveel mogelijk vrijwilligers die in de herfstvakantie willen helpen met opruimen. Samen met de cleanteams kan iedereen een steentje bijdragen. Klik hier voor meer informatie en meld je direct aan.