Sluit je aan

#elkedageentje in Amsterdam

5 oktober 2021

Luchtjesschepper

Als een kwart van de Nederlanders elke dag iets van de grond raapt, ligt er nergens meer zwerfafval. Die filosofie is het uitgangspunt voor de Amsterdamse campagne #elkedageentje. Met buitenreclame en aandacht op social media wil de gemeente haar inwoners bewust maken én activeren.

“In de zoektocht om de stad schoonmaken om te buigen in schoonhouden, kwamen we uit bij de Amsterdamse kunstenaar Peter Smith, die zich de Zwerfielosoof noemt ”, vertelt Christiane Toorenaar, de gemeentelijke communicatieadviseur die de campagne bedacht. “Hij berekende dat Nederland zwerfafvalvrij wordt als een kwart van de bevolking elke dag één stuk afval opraapt.”  

Deel van dagelijkse routine 

“Die filosofie maakt het grote probleem van rondslingerend afval zo klein en behapbaar. En ook zo licht en leuk! Daarom hebben we dit uitgangspunt als thema voor onze campagne gekozen: Elke Dag Eentje. We willen bewoners laten zien dat je er niet uren op uit hoeft met een grijper en vuilniszak. Dat je aan een schone stad kunt bijdragen door iets heel kleins te doen, dat makkelijk deel wordt van je dagelijkse routine. Of je nou met een schepnetje afval uit het water vist vanaf je woonboot of in je straat af en toe bukt voor een leeg blikje. Iedereen kan een manier vinden om de stad schoner te maken. De campagne vertelt dat het niet uitmaakt hoe je het doet, als je het maar doet. Eigenlijk is het allemaal zo eenvoudig: als bewoners zorgen dat afval in de afvalbakken komt, zorgen wij dat ze geleegd worden.”

Podium voor superhelden 

Amsterdam campagne Elke dag Eentje“In de campagne geven we Amsterdammers die al goed bezig zijn een podium, om zo andere bewoners te inspireren. Roy bijvoorbeeld, de ‘grijper’ die elke dag met een grote lach een afvalrondje maakt. De ‘superhelden’ Berber en haar zoon Casper, die van afvalrapen een spel maken. En de ‘luchtjesscheppers’ Fatma en Ayce, werkende moeders die op hun ommetjes zwerfvuil oprapen en dat de normaalste zaak van de wereld vinden. Deze fantastische mensen laten we zien op mupi’s en grote posterframes. Bij prullenbakken verspreid over de stad hebben we green graffiti aangebracht en er loopt een campagne op Facebook en Instagram. Op onze campagnesite staan de verhalen van afvalrapende Amsterdammers en tips om zelf aan de slag te gaan met Elke Dag Eentje.  

 Karmapunten verzamelen 

“In november krijgt de campagne een tweede flight en daarna gaan we het effect ervan goed meten. Het is al heel bemoedigend dat er 21 Amsterdamse scholen zijn die zich hebben aangemeld voor World Cleanup Day en voor de Elke Dag Eentje-challenge. Wat mij betreft kan elke gemeente deze campagne overnemen. Hoe meer mensen deze filosofie omarmen, hoe beter. Ik geloof echt dat we mensen in beweging kunnen brengen. Het gaat er niet om dat ze het perfect doen. Of elke dag. Maar dat je een beetje meehelpt. Zo ervaar ik dat zelf ook. Als ik bijvoorbeeld op de bus sta te wachten, vis ik een mondkapje uit de struiken en gooi die in de prullenbak ernaast. Dat voelt goed: het is echt alsof je karmapunten verzamelt. Eigenlijk moet ik het nog vaker doen.”