Sluit je aan

Dopje van Coca-Cola blijft vanaf nu aan je flesje hangen

10 oktober 2022

De dop blijft voortaan aan je Coca-Cola flesje vastzitten. Deze komt dan niet meer los in het zwerfafval terecht. Ook de flesjes van Fanta, Sprite en Fuze Tea krijgen deze aanpassing. Ingrid Goethart, directeur a.i. Nederland Schoon: "Uiteraard juichen wij deze stap van Coca-Cola enorm toe. Een mooie bijdrage aan het tegengaan van zwerfafval".

Kleine, maar belangrijke innovatie

Een flesje of fles openmaken gaat met deze aanpassing nog steeds op dezelfde manier zoals we gewend zijn, alleen blijft de dop dan hangen aan het ringetje dat aan de dop vastzit. De aangehechte dop zorgt ervoor dat het inzamelen van flesjes eenvoudiger wordt en voorkomt dat losse doppen achterblijven als zwerfafval. “Hoewel het een ogenschijnlijk kleine verandering lijkt, is de aangehechte dop een innovatief ontwerp”, zegt Karlijn in ‘t Veld, Country Director bij Coca-Cola in Nederland. “We hopen dat het een grote impact zal hebben, zodat geen dop achterblijft wanneer consumenten onze flessen inleveren.”

Voorschot op Single Use Plastics

Coca-Cola loopt met de aangehechte dop vooruit op de Single Use Plastics-richtlijn, die in 2024 van kracht wordt. Vanaf dan moeten doppen en deksels vastzitten aan plastic drankflessen en drankverpakkingen. Zo kunnen deze onderdelen in principe niet meer los van de fles in het zwerfafval terecht komen, maar worden ze samen met de fles ingeleverd. Een belangrijke stap die helpt bij het tegengaan van zwerfafval en die ook past bij de ambitie van Coca-Cola: een ‘World Without Waste’. Tegen 2030 wil Coca-Cola namelijk voor elk flesje of blikje dat het bedrijf verkoopt eentje inzamelen en recyclen.

‘Laat dop aan fles’

De 500ml flessen Fanta, Coca‑Cola en Sprite, 375ml flessen Coca‑Cola en Fanta, 400ml flessen Fuze Tea sparkling en 1,25l flessen Fuze Tea zijn de eerste flessen die de markt instromen met de nieuwe dop. Uiterlijk begin 2024 heeft Coca-Cola alle verpakkingen van al haar merken aangepast. Om de nieuwe flessen bekend te maken is de frisdrankfabrikant gestart met een campagne: ‘Laat dop aan fles om te recyclen’. In het filmpje hieronder zie je hoe de nieuwe fles eruitziet en hoe deze precies werkt.