Sluit je aan

"De Landelijke Opschoondag laat zien dat we samen het verschil kunnen maken"

2 maart 2022

Web Hi Res Helene Van Zutphen Nlschoon

Door Helene van Zutphen, directeur Nederland Schoon.

19 maart organiseert Nederland Schoon alweer de 20e editie van de Landelijke Opschoondag. Voor mij is deze dag meer dan een dag waarop we de handen uit de mouwen steken en opruimen. Dat gebeurt natuurlijk het hele jaar door. Het is vooral ook een dag waarop we laten zien dat we samen het verschil kunnen maken.

Een land 100 procent vrij van zwerfafval. Dat is al 30 jaar de missie van Nederland Schoon en al 10 jaar mijn persoonlijke missie. We weten uit ervaring dat dé oplossing niet bestaat. We kunnen het zwerfafvalprobleem alleen verminderen met meerdere oplossingen naast elkaar: van een beter design tot aan slimmer schoonhouden. Dé aangewezen partij voor de oplossing bestaat ook niet. We moeten zwerfafval gezamenlijk aanpakken: overheden, bedrijven en consumenten. Voor ons als Nederland Schoon ligt er de taak om die partijen te verbinden, motiveren en telkens van de juiste kennis te voorzien. 

Groeiend bewustzijn

Toen ik tien jaar geleden bij Nederland Schoon begon, maakte slechts een kleine groep zich druk over het zwerfafvalprobleem. Gaandeweg – en de groeiende bekendheid van de plastic soep droeg daaraan bij – werden steeds meer mensen zich bewust van het probleem. Inmiddels zien we breder in de samenleving aandacht voor zwerfafval. Dit zien wij ook terug bij de Landelijke Opschoondag. Nog niet eerder hebben zoveel bedrijven en organisaties toegezegd om mee te doen.

Door de krachten te bundelen, wordt de impact nog groter en krijgen we Nederland zwerfafvalvrij. Ik geloof echt dat dat kan. Als we het maar samen doen.

Samen meer bereiken

Op de Landelijke Opschoondag slaan we de handen ineen met bedrijven die zich ook inzetten tegen zwerfafval, zoals Koninklijke Grolsch, Vrumona, Cloetta, Coca-Cola in Nederland, Domino’s, Mars Nederland, McDonald’s, Jumbo en Univé. Samen met hun medewerkers steken ze de handen uit de mouwen. Ook roepen zij hun klanten en partners op om mee te helpen met het opruimen van zwerfafval. Zo bereiken we snel veel mensen.

Elke verpakking telt

De verpakkende industrie is al volop bezig met het verduurzamen van verpakkingen en het aanscherpen van hun beleid, om zo zwerfafval te voorkomen. Elke verpakking heeft een waarde in de keten als die op de juiste manier wordt weggegooid. Grondstoffen kunnen worden hergebruikt, opruimkosten worden bespaard, kortom: elke verpakking telt!

Betrokkenheid werkt aanstekelijk

Door de betrokkenheid van deze bedrijven op de Landelijke Opschoondag wordt ook de lokale zichtbaarheid groter, zowel bij buurtbewoners als andere bedrijven. En dat werkt aanstekelijk. Nog nooit eerder hebben zoveel bedrijven en organisaties toegezegd mee te doen aan de Landelijke Opschoondag. Hiermee laten we met elkaar zien dat we allemaal onze verantwoordelijkheid dragen, maar alleen sámen impact kunnen maken en Nederland zwerfafvalvrij kunnen krijgen. Ik geloof echt dat dat kan. Als we het maar samen doen.