Heerhugowaard en Langedijk snel van start met mondkapjescampagne

Delen
  • Den Haag
  • Gepubliceerd op 03 december 2020

In Langedijk en Heerhugowaard treedt men al geruime tijd op tegen zwerfafval. Nieuw is de mondkapjescampagne.

Met hulp van de digitale communicatietoolkit van Nederland Schoon roepen ze inwoners op zwerfkapjes netjes bij het restafval te gooien. Annette Groot, wethouder en Björn Groenveld, communicatiemedewerker bij de gemeente Heerhugowaard vertellen.

“In september deden we vanuit de gemeente mee aan de World Cleanup Day. Omdat we komend jaar bestuurlijk samengaan, ging ik met een groepje mensen en de wethouder van Langedijk opschonen langs onze gemeentegrens. Het viel op dat daar heel veel mondkapjes lagen. Aanvankelijk verraste de plek ons. Er is daar namelijk niet veel, een fietspad en een haventje. En rond die tijd ontvingen we steeds meer klachten van inwoners over mondkapjes. Dat was voor ons het signaal om er iets aan te doen,” vertelt Annette. 

Bewustwording aanwakkeren 

 “Mondkapjes zijn slecht voor het milieu, er zit plastic in en dieren raken erin verstrikt. Zoiets willen we niet op straat hebben. Met onze mondkapjescampagne willen we meer bewustzijn aanwakkeren. Door berichten in lokale kranten en via sociale media te verspreiden hopen we de discussie onder inwoners aan te wakkeren. Dat mensen elkaar aanspreken. Dat werkt beter dan als gemeente met je vingertje gaan wijzen. Je kunt mensen zo ook goed uitleggen waarom je geen mondkapjes op straat wilt. En de communicatieafdeling kan waar nodig informatie over het zwerfafval aanvullen of corrigeren.” aldus de wethouder.  

Slank en doelgericht 


Door corona is het zwerfafvalprobleem veranderd en komt er afval op andere plekken voor. Dat betekent dat er wat betreft afval veel opnieuw gepland en geregeld moest worden. Ook op communicatiegebied. Dan moet je snel keuzes maken. De campagne nu slank en doelgericht, dat is een bewuste keuze. Björn Groenveld vertelt: “Ik doe al onze zwerfafvalcommunicatie. Nu dus ook mondkapjes. De mannen van de straat belden mij dat ze steeds meer zwerfkapjes tegen kwamen en of wij er iets op konden verzinnen. Zo kwamen we uit bij de mondkapjescampagne van Nederland Schoon en Plastic Soup Foundation. Hiermee konden we direct aan de slag.”  

Monitoring lost mysterie op 
 

Klik op de afbeelding voor een vergroting. “We zetten de campagne nu in via sociale media en lokale kranten. In januari gaan we de straat op. Dan zie je hem ook in bushokjes en losse abri’s. Vooral rond supermarkten en scholen,” zegt Björn. De keuze voor plaatsing is niet zomaar. In het kader van Schoner Noord-Holland werkt de gemeente al langere tijd aan het terugdringen van zwerfafval. Monitoring is daar een onderdeel van. Door de signalen vanuit beheer naast zwerfafvaldata te leggen werd het mysterie van de mondkapjes langs de gemeentegrens snel opgelost. “De zwerfkapjes kwamen vooral van scholieren. Ze liggen langs een belangrijke fietsroute. Ze waaien uit jaszakken of worden in de berm gegooid. Een deel komt van wandelaars en waterrecreanten. Maar scholieren zorgden voor het leeuwendeel,” aldus de communicatiemedewerker. “Met onze gerichte actie op plekken waar we zwerfkapjes tegenkomen, hopen we dat het aandeel hiervan in het zwerfafval kunnen verminderen.”  

Meer weten?

Ook aan de slag met mondkapjes in jouw gemeente? Download onze digitale communicatietoolkit. Meer halen uit je monitoring? Neem contact op met een van onze regiomanagers.