Sluit je aan

Ook interessant

Factsheet campagne 'Zwerfafval. Natuurlijk raap je ook iets op' Kenniswijzer
Factsheet campagne 'Zwerfafval. Natuurlijk raap je ook iets op'

In deze factsheet vind je meer achtergrondinformatie over de campagne 'Zwerfafval. Natuurlijk raap je ook iets op'. Naast een toelichting op het concept van de campagne, staan er in dit document nuttige tips, hoe je de materialen het beste in kunt zetten. 

Wil je aan de slag?

Download dan de toolbox op de website van Schouders onder Schoon.

  • Achtergrondinformatie
  • Rijkswaterstaat
  • 4 pagina's
Kennisdocument Zwerfafval van Fastfoodverpakkingen Kenniswijzer
Kennisdocument Zwerfafval van Fastfoodverpakkingen

In dit kennisdocument vind je informatie over zwerfafval veroorzaakt door fastfoodverpakkingen. We gaan in op gedragsbeïnvloeding en hoe je dit vertaalt naar maatregelen. Welke interventies zijn bewezen effectief en met welke wetgeving heb je te maken. In dit document worden ook een tweetal voorbeelden uit de praktijk beschreven.

We willen hiermee de ondernemers in de fastfoodsector, hun collega-ondernemers in de buurt, gemeenten en beheerders van openbare ruimtes verder helpen in hun aanpak tegen zwerfafval. 

Wil je concreet aan de slag, dan raden we aan dat je ook ons Plan van aanpak voor fastfoodzwerfafval leest. 

  • Kennisoverzicht
  • Nederland Schoon
  • 18 pagina's
Toolbox campagne 'Je plek schoon achterlaten' Kenniswijzer
Toolbox campagne 'Je plek schoon achterlaten'

De toolbox ‘Je plek schoon achterlaten. Zó gefikst!’ is bedoeld om jongeren tussen 19 en 24 jaar én gezinnen te stimuleren hun afval na een verblijf in een recreatiegebied op te ruimen.

Deze campagne is tot stand gekomen in samenspraak met de organisaties van het platform Schouders onder Schoon. De materialen zijn tussen begin 2022 en eind 2026 rechtenvrij te gebruiken.

Het concept is gebaseerd op de excuses die jongeren gebruiken om rommel te laten liggen. In de communicatie vormen de excuses niet de hoofdboodschap maar zijn ze secundair ingezet als een extra aansporing voor het doelgedrag. Omdat gezinnen ook een belangrijke bron van zwerfafval in recreatiegebieden zijn, is ook deze doelgroep in de campagne-uitingen verwerkt.


Weinig kosten, groots resultaat

Met deze materialen kun je als gebiedsbeheerder voor een relatief laag bedrag een mooie en effectieve campagne inzetten.

Je kunt de materialen aanpassen voor gebruik in je eigen organisatie, bijvoorbeeld door de naam van je gemeente op de communicatiemiddelen te plaatsen of een foto van je eigen park of oever in de poster te verwerken.

  • Productoverzicht
  • Schouders onder Schoon