Omschrijving:
Dit rapport van Hubbub bevat een overzicht van alle acties en interventies die Hubbub tijdens hun Neat streets campaign (Nette straten campagne) in 2015 in Londen heeft toegepast.
Gedurende een half jaar heeft Hubbub verschillende acties uitgevoerd om de hoeveelheid zwerfafval in een drukke straat in Londen te verminderen, via het creëren van bewustwording en gebruik van fun theory. Keep Britain Tidy heeft de resultaten hiervan gemeten. De Ideas Catalogue geeft tips over het toepassen van verschillende vormen van communicatie en legt uit hoe je zelf deze acties en interventies kan inzetten. In het Impact report wordt dieper ingegaan op de effecten en resultaten van de gehele campagne.
Ook interessant
Toolbox campagne 'Je plek schoon achterlaten'
De toolbox ‘Je plek schoon achterlaten. Zó gefikst!’ is bedoeld om jongeren tussen 19 en 24 jaar én gezinnen te stimuleren hun afval na een verblijf in een recreatiegebied op te ruimen.
Deze campagne is tot stand gekomen in samenspraak met de organisaties van het platform Schouders onder Schoon. De materialen zijn tussen begin 2022 en eind 2026 rechtenvrij te gebruiken.
Het concept is gebaseerd op de excuses die jongeren gebruiken om rommel te laten liggen. In de communicatie vormen de excuses niet de hoofdboodschap maar zijn ze secundair ingezet als een extra aansporing voor het doelgedrag. Omdat gezinnen ook een belangrijke bron van zwerfafval in recreatiegebieden zijn, is ook deze doelgroep in de campagne-uitingen verwerkt.
Weinig kosten, groots resultaat
Met deze materialen kun je als gebiedsbeheerder voor een relatief laag bedrag een mooie en effectieve campagne inzetten.
Je kunt de materialen aanpassen voor gebruik in je eigen organisatie, bijvoorbeeld door de naam van je gemeente op de communicatiemiddelen te plaatsen of een foto van je eigen park of oever in de poster te verwerken.
Handleiding campagne Je plek schoon achterlaten
Deze handleiding geeft tips hoe de campagnematerialen 'Je plek schoon achterlaten. Zó gefikst!' in kunt zetten. Het bevat een compleet overzicht van alle beschikbare materialen en communicatie mogelijkheden.
De toolbox ‘Je plek schoon achterlaten. Zó gefikst!’ is bedoeld om jongeren tussen 19 en 24 jaar én gezinnen te stimuleren hun afval na een verblijf in een recreatiegebied op te ruimen.
Deze campagne is tot stand gekomen in samenspraak met de organisaties van het platform Schouders onder Schoon. De materialen zijn tussen begin 2022 en eind 2026 rechtenvrij te gebruiken.
De toolbox kun je downloaden op het 'Schouders onder Schoon' platform.
Inspirerende zwerfafvalcampagnes wereldwijd
In dit document vind je een overzicht van buitenlandse campagnes en onderzoeken. Laat je inspireren en leer van de ervaring van ons internationale netwerk.