Sluit je aan

Ook interessant

Toolbox campagne 'Zwerfafval. Natuurlijk raap je ook iets op' Kenniswijzer
Toolbox campagne 'Zwerfafval. Natuurlijk raap je ook iets op'

De campagnemiddelen voor de campagne ‘Zwerfafval. Natuurlijk raap je ook iets op’ zijn beschikbaar op de website van Schouders onder Schoon.

Doel van de campagne is mensen te stimuleren om af en toe zwerfafval op te rapen. We laten zien dat dat makkelijk is en gewaardeerd wordt in je omgeving. 

De materialen zijn meteen te gebruiken. Vanaf 12 september start de landelijke campagne. De middelen zijn te gebruiken tot eind 2023 en waarschijnlijk langer. Ook handig: je kunt de middelen aanpassen met een eigen beeldmerk.

Bekijk, download en en ga aan de slag!

  • Productoverzicht
  • Schouders onder Schoon
Factsheet campagne 'Zwerfafval. Natuurlijk raap je ook iets op' Kenniswijzer
Factsheet campagne 'Zwerfafval. Natuurlijk raap je ook iets op'

In deze factsheet vind je meer achtergrondinformatie over de campagne 'Zwerfafval. Natuurlijk raap je ook iets op'. Naast een toelichting op het concept van de campagne, staan er in dit document nuttige tips, hoe je de materialen het beste in kunt zetten. 

Wil je aan de slag?

Download dan de toolbox op de website van Schouders onder Schoon.

  • Achtergrondinformatie
  • Rijkswaterstaat
  • 4 pagina's
Toolbox campagne 'Je plek schoon achterlaten' Kenniswijzer
Toolbox campagne 'Je plek schoon achterlaten'

De toolbox ‘Je plek schoon achterlaten. Zó gefikst!’ is bedoeld om jongeren tussen 19 en 24 jaar én gezinnen te stimuleren hun afval na een verblijf in een recreatiegebied op te ruimen.

Deze campagne is tot stand gekomen in samenspraak met de organisaties van het platform Schouders onder Schoon. De materialen zijn tussen begin 2022 en eind 2026 rechtenvrij te gebruiken.

Het concept is gebaseerd op de excuses die jongeren gebruiken om rommel te laten liggen. In de communicatie vormen de excuses niet de hoofdboodschap maar zijn ze secundair ingezet als een extra aansporing voor het doelgedrag. Omdat gezinnen ook een belangrijke bron van zwerfafval in recreatiegebieden zijn, is ook deze doelgroep in de campagne-uitingen verwerkt.


Weinig kosten, groots resultaat

Met deze materialen kun je als gebiedsbeheerder voor een relatief laag bedrag een mooie en effectieve campagne inzetten.

Je kunt de materialen aanpassen voor gebruik in je eigen organisatie, bijvoorbeeld door de naam van je gemeente op de communicatiemiddelen te plaatsen of een foto van je eigen park of oever in de poster te verwerken.

  • Productoverzicht
  • Schouders onder Schoon