NederlandSchoon maakt zeven schoonheden bekend

Delen
  • Arnhem
  • Gepubliceerd op 17 juli 2018

In aanloop naar de bekendmaking van het Schoonste Winkelgebied van 2018 op 30 oktober 2018, maakt NederlandSchoon vandaag 'de 7 schoonheden’ bekend.

Het gaat om 7 effectieve tips voor ondernemers om het winkelgebied schoon te houden. De 7 tips zijn; ‘Schone stoep, Het goede voorbeeld, Positieve communicatie, Extra afvalbakken, Schone gevel, Nette winkelomgeving en Samenwerking. Één van de zeven schoonheden, ‘Positieve Communicatie’, is zichtbaar in de 7 straatjes van Arnhem. Zo hebben de ondernemers in het winkelgebied speciale NederlandSchoon posters laten maken met een persoonlijke schoonboodschap, welke terug te vinden zijn op de winkelruiten. Ook zijn er zichtbare posters geplaatst op de diverse prullenbakken in het gebied. Hiermee wordt aan het winkelend publiek zichtbaar gemaakt dat ondernemers een schone straat belangrijk vinden, om het verblijf voor bezoekers prettig en veilig te houden. 

Eén van de 7 schoonheden zichtbaar in de 7 straatjes van Arnhem

De 7 straatjes van Arnhem worden schoon gehouden door de ondernemers van het winkelgebied. Arend Vogel (eigenaar Mephisto Schoenwinkel) legt het belang van schoon uit middels het uitdragen van een positieve schoonboodschap; ”Wij als ondernemers vinden het belangrijk dat de 7 straatjes er netjes en schoon uit zien. Elke ochtend wordt ieders stoep aangeveegd en helpen we elkaar. Door dit elke dag te doen, naast de schoonposters die je hier overal ziet, kunnen we laten zien dat we ermee bezig zijn aan het winkelend publiek. Dit heeft een positief effect op de beleving van het winkelgebied, het is hier veilig en prettig winkelen.” 

“Tijdens de verkiezing geven wij, ter ondersteuning, de ondernemers tips voor het schoon houden van het winkelgebied. De zeven schoonheden zijn richtlijnen die een zeer positief effect hebben op de beleving van bezoekers. In een schoon winkelgebied voelt men zich veilig en prettig en hiermee is het verblijf langer. Je voelt je gastvrij in een schoon winkelgebied.”

 - Helene van Zutphen, directeur NederlandSchoon

Schoon houdt schoon

Uit onderzoek van Stichting Nederland Schoon blijkt dat 70% van de gemeenten inzet op schone winkelgebieden. Een zwerfafvalvrij straatbeeld heeft invloed op de beleving van het winkelende publiek. Het winkelen wordt als prettiger ervaren. Een schoon winkelgebied zorgt voor een langer verblijf van de consument, een hogere omzet, gevoel van veiligheid, aangenamere beleving en een positieve en sociale houding. De winnaar van de vorige editie, Winkelcentrum Brouwhorst in Helmond, heeft een zeer actieve ondernemersvereniging. Ondernemers zorgen samen met de gemeenten en inwoners voor een schoon en prettig winkelgebied.