Supporter van Schoon vanaf maart onderdeel van Verpact

Lees meer

De waarde van schoon

Een schoon winkelgebied levert niet alleen voordelen op voor consumenten en bezoekers, maar heeft ook een meerwaarde voor winkeliers en heeft invloed op de vastgoedwaarde. Vanuit duurzaamheid en lokale betrokkenheid bezien, liggen hier kansen voor gemeenten, winkeliers en vastgoedpartijen.

Meer weten?

Wil je meer weten over de aanpak van zwerfafval in winkelgebieden ? Leg ons je vraag voor!

Contact Verpact

Aan de slag

De aanpak van Nederland Schoon helpt je met een overzichtelijk stappenplan, waarmee je resultaatgericht in actie kan komen. 

 

1. Voorbereiding

  • Benoem het gebied en baken het af
  • Zoek samenwerking
  • Analyseer het gebied en het probleemgedrag
  • Verricht een voormeting

2. Uitvoering

  • Bespreek de resultaten van fase 1 met de stakeholders
  • Breng de basis op orde
  • Doe een tussenmeting
  • Neem aanvullende maatregelen
  • Maak het plan van aanpak definitief

3. Monitoring en evaluatie

  • Doe een nameting
  • Evalueer de aanpak met betrokkenen

Laat je inspireren

Een schone stoep

Elke morgen, tussen half 9 en 9 uur, veegt ondernemer Jan Gardebroek uit Nijkerk de stoep voor zijn Expert winkel. "Zo is het weer mooi schoon en kan de dag fris beginnen. Het schoonhouden van mijn stoep vind ik belangrijk omdat ik dan contact heb met mijn klanten en het geeft weer hoe gastvrij je bent als winkelier. Dus schaf een bezem aan, ga naar buiten en veeg je stoep." 

Extra afvalbakken

Marktkoopman Martin uit Amsterdam zet elke morgen vijftien extra afvalbakken bij zijn fruitkraam. Aan de einde van de dag wordt het afval verzameld en naar het afvaleiland gebracht, waar het gerecycled en hergebruikt wordt. 

Het goede voorbeeld geven

“Goed voorbeeld doet goed volgen." zegt Hans de Gort Hans de Gort van de Febo in Stadshart Amstelveen. "Als je te maken hebt met eten en drinken is een goede hygiëne een prioriteit. En dat stopt niet bij de voordeur. De uitstraling van het terras is ook belangrijk. Afval wat blijft liggen ruim ik tussendoor van de tafels af. Hierdoor ziet het terras er weer uitnodigend uit voor de volgende bezoeker. Dit stimuleert bezoekers ook om na consumptie hun afval netjes op te ruimen.”

Een nette winkelomgeving

Filiaalmanager Jan Sieders van de Jumbo Hoogeveen: “Samen met ons team zetten we ons in voor een schone en aantrekkelijke supermarkt voor onze klanten. Een veilige en prettige winkelomgeving biedt onze klanten meer winkelplezier en onze collega’s veel werkplezier. Het is nu eenmaal fijner winkelen en werken in een schone en opgeruimde omgeving.“

25 meter regel

Als ondernemer ben je verplicht om de 25 meter rondom je bedrijf vrij te houden van bedrijfsafval én zwerfafval. Met de komst van de Omgevingswet op 1 januari 2024 verandert er het een en ander rond deze regel.

Meer info

Aan de slag voor een schoon winkelgebied?

Download aanpak